Przekaźniki to niezwykle istotne elementy układów elektrycznych, których głównym zadaniem jest rozłączanie lub łączenie obwodu. Wykorzystuje się je np. w instalacji samochodowej. Przekaźniki są sterowane za pośrednictwem napięcia przekazywanego na cewkę. Styk lub styki robocze umożliwiają przechodzenie prądu o dużym natężeniu, choć najczęściej są sterowane niewielką ilością prądu. Wyróżnia się kilka rodzajów przekaźników, różniących się od siebie m.in. konfiguracją styków.
Wiele elementów elektrycznych występuje w kilku rodzajach i typach. Nie inaczej jest w przypadku przekaźników. W sklepie AVT na https://sklep.avt.pl/ dostępne są m.in. modele zwierne, w których styk roboczy jest normalnie rozwarty, a także egzemplarze rozwierne. W przypadku tych drugich styk roboczy jest normalnie zwarty. Dodatkowo występują również modele przełączeniowe.
Często przekaźniki są oznaczane skrótami:
Warto również wspomnieć, że określenie “normalnie zwarty” lub “normalnie rozwarty” odnosi się do momentu, w którym zasilanie nie jest podawane na cewkę. Kolejną kwestią są terminale, czyli tak zwane wyprowadzenia styku.
W tym przypadku również mamy do czynienia z oznaczeniami skrótowymi: