Jednym z najważniejszych podzespołów każdego samochodu jest silnik. Efektem spalania w przypadku modeli benzynowych oraz wysokoprężnych jest zawsze specyficzna mieszanka gazów, wydobywająca się z części pojazdu zwanej rurą wydechową. Stanowi ona element całego układu, w którego skład wchodzi ponadto kolektor, tłumik samochodowy oraz katalizator. Jeżeli spaliny są całkowicie bezbarwne, nie mamy powodów do zmartwienia, jeśli jednak posiadają barwę czarną, wówczas powinniśmy się niezwłocznie udać do warsztatu.
Czarny dym wydobywający się z rury wydechowej dotyczy w szczególności jednostek wysokoprężnych i benzynowych. Obecnie jest bardzo rzadkim zjawiskiem, ale w sytuacji, gdy się pojawi, musimy jak najszybciej zdiagnozować przyczynę. W większości przypadków obłoki w tym konkretnym kolorze oznaczają, że doszło do awarii wtryskiwaczy, polegającej na zbyt niskim ciśnieniu albo nieszczelności (np. z powodu złej jakości tankowanego paliwa). Niestety najczęściej zwiastuje to konieczność przeprowadzenia kosztownego remontu w profesjonalnym warsztacie samochodowym.
Czarny dym może również wynikać ze zużytych węży zlokalizowanych przy chłodnicy turbosprężarki. Wskutek tej usterki dochodzi do znacznego spadku mocy i zwiększonej głośności silnika. Na szczęście cena wyeksploatowanych elementów jest stosunkowo niska i wynosi około kilkadziesiąt złotych. W turbosprężarce uszkodzeniu może ponadto ulec wirnik turbiny oraz łopatka zmiennej geometrii, co również skutkuje czarnymi obłokami. Naprawa całego podzespołu nie powinna przekroczyć 1500 zł. Zdarza się, że przyczyną jest też zepsuty katalizator. W takiej sytuacji pozostaje nam zaopatrzyć się w nowy model, który kupimy np. w tym sklepie internetowym: https://pamaku.pl/katalizatory-uniwersalne-i3745.html.