Filtry cząstek stałych są elementami odpowiedzialnymi za wyłapywanie oraz neutralizowanie cząsteczek sadzy z układu wydechowego samochodów. Charakteryzuje się on nieskomplikowaną budową, ponieważ składa się on z ceramicznej struktury oraz metalowej obudowy. Ma on budowę plastra miodu, w którym kanaliki są dość spore, a ścianki mają porowatą powierzchnię. Część kanalików jest zaślepiona z jednej, a pozostała z drugiej strony.
Produkowane podczas pracy silnika spaliny trafiają do kanalików filtru. Tam mniejsze cząsteczki usuwane są na zewnątrz układu, a większe elementy sadzy osadzają się w jego wnętrzu, dzięki czemu te szkodliwe elementy nie wydostają się poza układ wydechowy. Na rynku znaleźć można dwa rodzaje filtrów cząstek stałych, które różnią się od siebie sposobem działania. Suchy, czyli DPF filtr na porowatej powierzchni posiada tlenek glinu, ceru oraz platynę. Filtr mokry FAP do tego, aby działał poprawnie wymaga zastosowania do paliwa płynu katalicznego, dzięki któremu cząsteczki sadzy neutralizowane są nawet w niższej temperaturze. Praca każdego z filtrów kontrolowana jest przez szereg zastosowanych w nich czujników. Ich konkretny rodzaj oraz dokładne rozmieszczenie zależą przede wszystkim od modelu pojazdu. Według czołowych producentów filtry DPF powinny spełniać swoje zadanie do momentu, gdy pojazd pokona około 250 tysięcy kilometrów. Wszystko zależy jednak od stylu jazdy, ponieważ może okazać się, że jego wymiana konieczna jest już wcześniej.