Łożyska to elementy, bez których nie mogłoby działać wiele maszyn i urządzeń – zarówno tych specjalistycznych, wykorzystywanych w górnictwie, przemyśle czy budownictwie, jak i codziennego użytku (np. samochód, komputer, wiertarka itp.). Odpowiadają przede wszystkim za ruch obrotowy, który dzięki nim jest płynny i cichy. Łożyska koniecznie muszą być wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne, mogące wynikać m.in. z tarcia, korozji czy po prostu zużycia. W niniejszym artykule zostanie pokrótce przedstawiona ogólna zasada działania tych części.
Wszystkie łożyska posiadają dwie cylindryczne powierzchnie, ale należy zaznaczyć, że jeden cylinder jest zazwyczaj większy od drugiego. Owe cylindry określa się mianem pierścieni – wewnętrzny jest w kolorze fioletowym, natomiast zewnętrzny w kolorze żółtym. Ten pierwszy służy do zamocowania łożyska na wale, czyli części obracającej się, drugi zaś – w specjalnej obudowie albo oprawie, czyli części nieruchomej. Kolejnymi elementami każdego łożyska są dwie bieżnie – główna, odpowiedzialna przede wszystkim za przenoszenie wszelkich obciążeń głównych, a także pomocnicza, której zadaniem jest przenoszenie pozostałych obciążeń działających w jakikolwiek sposób na łożysko.
Wspomniane obciążenia są albo przenoszone na ramię oraz inne elementy wspierające określoną konstrukcję, albo też przekazywane na podłoże. Najważniejszym działaniem odbywającym się w łożysku jest jednak tarcie. W zależności od modelu i przeznaczenia, może ono polegać na ślizganiu się po sobie poszczególnych pierścieni bez konieczności udziału dodatkowego ośrodka pośredniczącego, ewentualnie z jego udziałem (jest on wówczas zlokalizowany pomiędzy nimi – może to być smar, powietrze, a nawet pole magnetyczne). Tak właśnie w ogólnym zarysie przedstawia się zasada działania większości omawianych części. Jeśli zależy nam na zakupie konkretnego rodzaju łożyska Szczecin jest jednym z tych miast, w którym funkcjonuje kilka specjalistycznych sklepów mających je w swojej ofercie.