Wraz z rozwojem sieci logistycznych i globalnych przedsiębiorstw zajmujących się transportem rozwija się także branża maszyn i samochodów stosowanych w tym procesie. W tyle nie zostają także branże zajmujące się technologią opakowań i transportu. Poprzez regularne zbieranie informacji od przewoźników i obsługi magazynów wynajdują one co raz to wygodniejsze i bardziej wszechstronne rozwiązania.
Standaryzacja palet stosowanych w transporcie i wprowadzenie uniwersalnych wytycznych co do rozmiarów i wytrzymałości zmieniło przewóz towarów raz na zawsze. Europaleta stała się standardem, który jest stosowany zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, tak samo lądowym, morskim czy lotniczym. Powstały liczne systemy wysokiego składowania dostosowane właśnie do niej, a magazyny na całym świecie planują przestrzeń i regały pod względem „miejsc paletowych”.
Wraz z biegiem lat ujawniły się jednak wady klasycznych, prostych, drewnianych konstrukcji. Ze względu na materiał ważą one swoje, przez co muszą być wliczane do wagi transportu. Nieimpregnowane drewno nasiąka wodą, przez co mogą one erodować i nie są najlepszym rozwiązaniem do przechowywania towaru na niezadaszonych placach. Ich żywotność jest też ograniczona, z czasem mogą pękać i odkształcać się. Dlatego właśnie powstają rozwiązania takie jak europalety plastikowe. Są one równie, a nawet bardziej wytrzymałe, nie poddają się warunkom atmosferycznym i w porównaniu ze swoimi protoplastami są nadzwyczaj lekkie. Nie jest to propozycja równia tania, ale z pewnością posłuży dłużej, więc nieco wyższy koszt jest jak najbardziej uzasadniony.